Hacka och maka

Karin Nygårds, läraren i svenska och svenska som andraspråk som startade Teacherhack, har vi skrivit om tidigare. Under onsdagen på SETT höll hon en välbesökt föreläsning (Hacka läroplanen!) om hur programmering kan rymmas i läroplanen. Programmeringsspråkens relation till andra språk är, gissningsvis, en mycket intressant fråga för många lärare i svenska som andraspråk, och att digitalkunskap ryms inom svenskämnena verkar de flesta nu ense om.

programmering2

En robot i andraspråksundervisningen?

Hur kan man då få användning för, eller en väg in till, programmeringskunskap i undervisningen? Minst två utställare på SETT vågar sig långt bort från att låta tekniken stanna vid att vara ett administrativt verktyg och rör sig i stället på området ”hacka och maka” – eller programmera och skapa som en svensklärare kanske hellre skulle kalla det.

För den som är nyfiken på programmering finns det ”livs levande” robotar att programmera, klappa och lyssna på. För den skapande själen finns 3D-skrivare att undersöka närmare. Möjligheterna för andraspråksinläraren att utforska det svenska språket och att sätta ord på upplevelser tycks oändliga med, ganska kostsamma, undervisningsverktyg som dessa.

Nygårds nämner i sin föreläsning elevernas stora engagemang och intresse när det kommer till området teknik. Kanske kan det vara så att det engagemanget är värt kostnaden. När man har kul lär man sig!

/Lina Pilo

Det här inlägget postades i Aktuellt, Stockholm. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s